19 Aralık 2011 Pazartesi

Nereden Geliyor Bu "Han-ım" ?

Sizlerle son zamanlarda duyduğum ilginç bir bilgiyi paylaşmak istedim.Günümüzde sıklıkla kullandığımız "Hanım" kelimesinin nereden geldiğini eminim hiç düşünmemişsinizdir.Kullanımlarına örnek vermek gerekirse mutfağımızın en özel tatlılarından birinin adı "hanım göbeği", resmi yerlerde çalışan kadın personele hitap ederken "Ayşe Hanım, Fatma Hanım...", hoş kokusuyla bildiğimiz tanıdık bir çiçek ismi "hanımeli", Buz Devri 3 filmindeki Sid karakterinin bir repliğinden "Hanım hanım!Onlar benim çocuklarım..." :)) Bu kadar sık kullanılan bu kelimenin ilginç hikayesine gelince...


Moğol hükümdarı, hanlar hanı Cengiz Han, birgün çevre hanları toplantıya çağırır.Bütün hanlar Cengiz Han'ın çevresine halka oluşturacak şekilde otururlar.Cengiz Han'ın sağ tarafında eşi Börte yer almaktadır.Çevre hanlar gelenek gereği soldan başlayarak kendilerini tanıtmaya başlarlar.Son konukta kendini tanıttıktan sonra sıra Cengiz Han'ın eşi Börte'ye gelmiştir.Bu sırada eşi Börte'den söz sırasını alan Cengiz Han, çevre hanlara şöyle bir açıklama yapar;

"Ben hepinizin hanı, hanlar hanı Cengiz Han'ım.Bu da benim Han'ım Börte'dir."

İşte yüzyıllardır kullandığımız "hanım" kelimesinin tarihteki yolculuğu böyleymiş.Artık daha bir saygıyla kullanmak gerekiyor diye düşünüyorum.Cengiz Han bile böyle diyorsa...:)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder